مرکز آموزشی درمانی کودکان حضرت علی اصغر(ع)

مقدمه

مجموعه ­سازی و فراهم ­آوری منابع که امروزه با نام «مدیریت مجموعه» شناخته می­شود، نخستین رکن در کتابداری وکتابخانه ­ها محسوب می­شود. زیرا سایر فعالیت­های کتابخانه به طور مستقیم یا غیرمستقیم پس از مجموعه ­سازی شروع می­­شود. در سال­های اخیر، عوامل بسیاری فرایند مجموعه ­سازی در کتابخانه‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. عواملی چون: محدودیت منابع مالی، افزایش حجم انتشارات، کمبود فضا و تحولات فنی، تغییرات اساسی در نیازها و علایق کاربران و رفتارهای اطلاع­ یابی آنها و… باعث شده است تا کتابخانه ­ها دیگر نتوانند بدون داشتن خط­ مشی فرایند مجموعه­ سازی را به سهولت انجام دهند.

خط­ مشی حاضر به منظور کنترل انتخاب، فراهم­ آوری، حفظ تعادل مجموعه و دسترس­ پذیری منابع تدوین گردیده است و هر دو سال یک بار توسط مسئول کتابخانه مورد بازبینی قرار می­گیرد و پس از تصویب ریاست محترم بیمارستان و ریاست کتابخانه مرکزی قابل اجراء خواهد بود.

 

فلسفه و اهداف
رسالت کتابخانه

کتابخانه پزشکی مرکز آموزشی درمانی حضرت علی اصغر(ع) تلاش می­کند، مجموعه ­ای پویا از منابع مورد نیاز دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کادر درمان را فراهم کند و با استفاده از تجربیات کادر متخصص خود اطلاعات معتبر در زمان و مکان مناسب و در فرمت موردنیاز به کاربران را ارائه دهد و سهم بزرگی را در ارتقای کیفت خدمات پزشکی و بهداشت و سلامت جامعه ایفا ­کند. کتابخانه این مرکز با برگزاری دوره­‌های آموزشی بر اساس نیاز کاربران و کمک در انجام پژوهش­های حوزه پزشکی تأثیر بسزایی در توانمندسازی کاربران، محققان و کارمندان و همچنین میزان تولیدات علمی این مرکز دارد.

اهداف کوتاه مدت
  • تغییر فرآیند امانت کتاب با راه­ اندازی نرم‌افزار جامع یکپارچه کتابخانه، مرکز اسناد و آرشیو دیجیتال آذرسا
  • افزایش تخصص و مهارت کارکنان کتابخانه همگام با دانش و تکنولوژی روز
  • انتشار خبرنامه
  • حفظ تعادل موضوعی در منابع کتابخانه
  • رعایت آیین ­نامه وجین و امانت کتاب و سازماندهی منابع به میزان ۱۰۰ درصد
  • استانداردسازی تجهیزات کتابخانه
  • انتشار بروشورهای آموزشی برای تمامی کاربران
  • برقراری امکان اتصال به اینترنت WIFI در فضای کتابخانه برای کلیه کاربران
  • برگزاری کارگاه­های آموزشی به صورت مداوم
  • همکاری با سایر کتابخانه­ های پزشکی
  • حضور کارشناسان کتابخانه به عنوان کتابدار بالینی در بخش‌ها
اهداف بلند مدت

ایجاد کتابخانه کودکان و ارائه خدمات به آنها

مجهز ساختن کتابخانه به سیستم و تجهیزات نوین

حمایت از برنامه‌­های آموزشی و پژوهشی دانشگاه

  • روزآمدسازی مداوم منابع کتابخانه
  • ایجاد کتابخانه دیجیتال و دسترس ­پذیر ساختن آن در سطح ملی

 

تعاریف

جامعه: جامعه کتابخانه شامل اعضای هیأت علمی مرکز، دستیاران تخصص و فوق­ تخصص، دانشجویان دوره دکترای عمومی، دانشجویان پرستاری و کلیه کارمندان شاغل در این مرکز می­باشد.

مجموعه ­سازی: عبارت است از عمل یا فرایند نیاز سنجی، انتخاب و دسترس پذیر ساختن محتوای منابع اطلاعاتی  مورد نیاز جامعه کتابخانه از راه‌های خرید، اهداء ، مبادله یا سایر روشهای مرسوم و ارزیابی مداوم آنها

منابع کتابخانه: شامل انواع منابع چاپی (کتاب­های چاپی لاتین، کتاب­های چاپی فارسی، مجلات، پایان­ نامه­‌ها و روزنامه) و منابع الکترونیک (پایگاه­‌های اشتراکی تحت پوشش دانشگاه و پایگاه‌­های رایگان، انواع کتاب در قالب pdf، انواع کتاب در قالب سی­‌دی) و منابع دیداری شنیداری (فیلم­های آموزشی) است.

دامنه و پوشش موضوعی کتابخانه: شامل کلیه تخصص­های گروه­های آموزشی مرکز از قبیل: گوارش، خون، اطفال، نوزادان، آسم، آلرژی و ایمونولوژی، ارتوپد، جراحی، کلیه، غدد، رادیولوژی، بیهوشی، عفونی، اعصاب، قلب، ریه، ژنتیک پزشکی، همچنین سایر علوم پزشکی نظیر  پرستاری، توانبخشی و علوم آزمایشگاه می­شود.

 

انتخاب منابع

مبنای انتخاب منابع در کتابخانه حضرت علی اصغر نیازسنجی است. ابتدا به تمام مدیرگروه­های آموزشی نامه­ای حاوی فهرست انتشارات ناشران از طریق اتوماسیون ارسال می­شود و آنها نیز کتاب­های موردنیاز خود را ثبت و در اختیار کتابخانه قرار می­دهند. مدیر  هر گروه­ آموزشی نیز برای انتخاب از دستیاران و دانشجویان خود نظرسنجی می­کند.

از آنجا که بودجه و فضای کتابخانه محدود است، اولویت انتخاب منابع با مدیران گروه­های آموزشی (اعضای هیأت علمی) است. و سایر کاربران کتابخانه نیز می­توانند کتاب­های موردنیاز خود را از طریق فرم­های درخواست کتاب که در کتابخانه قرار گرفته است، ثبت و اعلام کنند. مسئول کتابخانه بر اساس معیارهای انتخاب و میزان بودجه اقدام به تهیه می­کند.

به علت محدودیت در بودجه و امکانات نگهداری و تجهیزات موردنیاز برای استفاده از سایر منابع در حال حاضر فقط کتاب از میان انواع منابع تهیه می­شود و الویت تهیه به ترتیب کتاب­های درسی لاتین،کتاب مرجع لاتین، کتاب درسی فارسی و سپس کتاب مرجع فارسی می­باشد.

کمیته انتخاب

کمیته انتخاب متشکل از مدیر کتابخانه، معاون آموزشی مرکز، معاون پژوهشی مرکز، ریاست مرکز، مدیر گروه­های آموزشی یا نمایندگان گروه­های آموزشی و کارشناس بخش امانت و سفارش  می­باشد.

تبصره: انتخاب نماینده هر گروه آموزشی با پیشنهاد مدیر گروه آن رشته و تأیید معاون آموزشی مرکز می­باشد. مسئولیت نماینده گروه آموزشی عبارتست از بررسی و تایید منابع تخصصی درخواستی از سوی دانشجویان و اعضای هیأت علمی گروه آموزشی مربوطه، جستجو و انتخاب عناوین جدید منابع اطلاعاتی و معرفی آن به مسئول کتابخانه جهت بررسی و خرید می­باشد.

معیارهای انتخاب مواد

  • در نظرگرفتن رسالت کتابخانه
  • توجه به تمام رشته­‌ها و تخصص­های موجود در مرکز
  • تعداد فراگیران هر گروه آموزشی
  • میزان استفاده از کتاب
  • فضا و میزان بودجه اختصاص یافته

 

 فراهم­ آوری

خرید : خرید بصورت سالانه از نمایشگاه بین­المللی کتاب انجام می­گیرد. در سال اخیر لیست کتاب­های درخواستی به کتابخانه مرکزی ارسال و خرید کلیه مراکز تحت پوشش به صورت متمرکز انجام گرفت.

اهدا : مسئول کتابخانه پس از بررسی منابع دریافتی، منابع مورد نیاز را انتخاب می­کند.

معیارهای انتخاب منابع اهدایی : مرتبط با رشته­‌ها و تخصص­های مرکز باشد/ اعتبار علمی داشته باشد (توسط متخصص موضوعی مورد تأیید باشد)/ مورد نیاز کاربران کتابخانه باشد (منبع اهدایی باید خواننده داشته باشد)/ به­ روز بودن منبع اهدایی