دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان

 

مقدمه:

کتابخانه اسناد دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان(انستیتو روانپزشکی تهران) از سال ۱۳۵۶ آغاز به کار نمود .نظر به اهمیت وجود منابع روانشناسی بالینی، روانپزشکی و بهداشت روانی در حال حاضر بعنوان مرکز اصلی دانشگاه علوم پزشکی ایران در منابع مورد نظر شناخته شده است و در طول فعالیتهای چند ساله خود توانسته است منابع ارزنده ای را جمع آوری نماید. این کتابخانه دارای  ۲۷۱۳ عنوان کتاب فارسی و  ۲۹۱۵ عنوان  کتاب لاتین و ۱۰۰ عنوان کتاب الکترونیکی مجود در پورتال و  ۵۱۶ عنوان پایان نامه  و حدود ۱۰۰ کتاب الکترونیکی موجود در پورتال دارای کتب مرجع فارسی و لاتین می باشد. و با مساحت ۳۳۶ متر مربع دارای سالن مطالعه و مخزن کتابها و نشریات می باشد.

 

فعالیت ها و خدمات:
خدمات
  • مجموعه سازی
  1. شامل سفارش، انتخاب و تهیه می باشد که مراحل انجام آن بشکل زیر می باشد.
  2. شناسایی نیازهای اطلاعاتی دانشجویان و اعضای هیات علمی
  3. تشکیل کمیته جهت گزینش منابع درخواستی و استعلام از گروههای آموزشی
  4. پیش بینی و بودجه بندی تجهیزات و نیازهای کتابخانه
  5. نظارت و دریافت کتب اهدایی
  • خدمات فنی:

منابع این کتابخانه با بهره گیری از نظام رده بندی و سرعنوان های موضوعی کتابخانه ملی پزشکی آمریکا (NLM) فهرستنویسی و رده بندی شده و کلیه اطلاعات مربوط به کتب و نشریات و پایان نامه ها در پایگاه اطلاعاتی کتابخانه بوسیله نرم افزار پارس آذرخش ذخیره و از طریق رایانه در بخش جستجوی منابع کتابخانه قابل جستجو و بازیابی است. کلیه پایان نامه ها در مقاطع کارشناسی ارشد و تخصصی روانپزشکی نمایه سازی و اطلاعات این منابع نیز از طریق بخش جستجوی منابع کتابخانه قابل بازیابی و از این منابع فقط می توانند در کتابخانه استفاده نمایند.

  • خدمات میز مرجع

در این بخش فعالیت مرتبط با امانت، بازگشت و تمدید کتاب انجام می گیرد.

 

جست و جوی منابع

http://clib.iums.ac.ir/web/guest/1038

 

پایان نامه ها

کلیه پایان نامه ها در مقاطع کارشناسی ارشد ودکتری تخصصی روانپزشکی نمایه سازی شده است و اطلاعات این منابع نیز از طریق بخش جستجوی منابع کتابخانه قابل بازیابی می باشد .پایان نامه ها صرفا داخل کتابخانه استفاده می شوند و به امانت داده نمی شوند.

 

مخزن کتاب

کلیه کتابها و نشریات در مخزن کتابخانه نگهداری می شوند وسیستم مخزن بصورت باز بوده و دانشجویان می توانند از طریق سیستم دستی و رایانه ای به منابع مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.  لیست CD های آموزشی و EBOOK نیز در فایلی جداگانه در کلیه کامپیوترها گذاشته شده است

 

ثبت سفارش کتاب

لطفا برای معرفی کتاب جهت خرید و اضافه شدن به روش های زیر اقدام کنید:

  • پر کردن فرم اینترنتی به نشانی زیر

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfmQvwnXneYClH-rVbF9W420KJoyMlg6Kaq0lhPnw7WwSLC5Q/viewform?usp=sf_link

  • اعلام حضوری در کتابخانه
  • ارسال ایمیل به ادرس زیر library@iums.ac.ir

 

فرم نظر سنجی
لینک فرم نظر سنجی کتابخانه

لطفا جهت ارائه نظرات خود در رابطه با خدمات کتابخانه به لینک زیر مراجعه فرمایید.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeXzCVToR_cRCjXZbCPuMTINx2yA_VnhfXbPw-icwEQsv25CA/viewform?usp=sf_link

 

تجربیات
  • خرید کتب لاتین بر اساس نیاز سنجی باشد نه کاتالوگ های نمایشگاه بین المللی کتاب
  • بودجه ای که برای کتابخانه در نظر گرفته می شود صرفا مصرف موارد کتابخانه بشود نه واحد های دیگر
  • افزایش تعداد روز های امانت کتاب
  • برگزاری کارگاه های مربوط به کتابخانه و در نظرگرفتن امتیاز برای دانشجویان
  • اینترنتی کردن نظر سنجی و نیاز سنجی برای ارزیابی کتابخانه و منابع

 

قوانین،دستورالعمل و راهنما:

آیین نامه کتابخانه دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان

 

استفاده کنندگان

الف) کادر آموزشی شاغل و بازنشسته دانشکده

ب  ) دانشجویان شاغل به تحصیل

ج  ) کارکنان شاغل در دانشکده

د  ) مراجعان متفرقه غیر وابسته به دانشگاه (دانشجویان وفارغ التحصیلان رشته های پزشکی و پیراپزشکی)

 

عضویت
  • کادر آموزشی،دانشجویان و کارکنان دانشکده به شرط عضویت می توانند از منابع کتابخانه دانشکده استفاده نمایند.
  1. دانشجویان: تکمیل فرم درخواست عضویت موجود در سایت کتابخانه و ارائه یک قطعه عکس اسکن شده بر روی CD  و یا ارسال به ادرس ایمیل کتابخانه (library@iums.ac.ir)

تبصره ۱ : کادر آموزشی بازنشسته با ارائه معرفی نامه از معاونت آموزشی دانشکده و ارائه کارت شناسایی معتبر می توانند به عضویت کتابخانه درآیند.

تبصره ۲ : کادر آموزشی حق التدریسی دانشکده ، در صورت ارائه معرفی نامه از مدیر گروه مربوطه طی زمان تدریس ، می توانند به عضویت کتابخانه درآیند.

تبصره ۳ : تمامی کارکنان دانشکده اعم از رسمی،پیمانی، طرحی، قراردادی شاغل در دانشکده ، در صورت تکمیل فرم درخواست عضویت،  ارائه حکم کارگزینی،یک قطعه عکس اسکن شده بر روی CD  و یا ارسال به ادرس ایمیل کتابخانه(library@iums.ac.ir ) و معرفی نامه معتبر می توانند به عضویت کتابخانه درآیند. مدت عضویت افراد یاد شده از تاریخ عضویت یکسال تعیین می شود که با ارائه آخرین حکم کارگزینی مجددا به مدت یکسال قابل تمدید است.

تبصره ۴ :دانشجویان مهمان از سایر دانشگاهها در صورت ارائه کارت دانشجویی موقت  می توانند از امکانات کتابخانه استفاده نمایند و مدت عضویت آنها برابر مدت اعتبار کارت آنها فعال خواهد شد.

۲٫ افراد غیر وابسته به دانشگاه با ارائه کارت شناسایی معتبر می توانند از منابع کتابخانه فقط در داخل کتابخانه استفاده نمایند و امکان امانت منابع وجود ندارد.

 

امانت
  1. استفاده از منابع و امکانات کتابخانه منوط به عضویت در کتابخانه می باشد و منابع صرفاً به اعضا کتابخانه  امانت داده می شود .
  2. در قبال منابع امانت گرفته شده ، تنها شخص امانت گیرنده پاسخگو می باشد . لذا امانت گیرنده موظف است منابع امانتی را با دقت بررسی نموده و در صورت مشاهده هر گونه عیب و نقص، بلافاصله مراتب را به مسئول میز امانت اطلاع دهد . در غیر اینصورت ملزم به پرداخت خسارت تعیین شده از طرف کتابخانه می باشد .
  3. تعداد و مدت امانت منابع بر اساس جدول زیر می باشد :

 

اعضا تعداد منبع مدت امانت
کادر آموزشی ۶ جلد ۳ ماه
دانشجوی دکتری ۶ جلد ۳۰ روز
دانشجوی کارشناسی ارشد ۴ جلد ۲۰ روز
کارکنان ۴ جلد ۱۴ روز

 

تبصره ۱ : مدت زمان امانت منابع پر مراجعه و یا درسی بنا به تشخیص مسئول کتابخانه و طبق خط مشی جاری کتابخانه ممکن است تغییر کند.

۴٫ منابع زیر امانت داده نمی شوند:

الف- کتابهای مرجع

ب- نشریات ادواری لاتین چاپی

ج- پایان نامه (تهیه کپی از چکیده پایان نامه و  پرسشنامه بلامانع می باشد)

د- کتابهای رزرو شده

 

جریمه دیرکرد

در صورتی که منابع به امانت گرفته شده در موعد مقرر به کتابخانه برگشت داده نشود جریمه دیر کرد به ترتیب زیر محاسبه خواهد شد:

الف ) تأخیر برای هر منبع امانتی روزانه مبلغ ۲۰۰۰ ریال جریمه محاسبه خواهد شد.

 

جبران خسارت
  1. چنانچه امانت گیرنده منابع امانت گرفته شده از کتابخانه را گم نماید، موظف به تهیه و تحویل اصل آن حداکثر ظرف مدت یک ماه می باشد و تشخیص چگونگی امر به عهده مسئول کتابخانه می باشد.
  2. چنانچه منابع امانتی گمشده در بازار (داخل و خارج کشور) نایاب باشد امانت گیرنده بایستی با صلاحدید مسئول و نیاز کتابخانه منبع دیگری را جایگزین  نماید. در غیر اینصورت پرداخت جریمه به شرح زیر خواهد بود:

الف. کتاب و نشریات ادواری مطابق قیمت روز با  ارز آزاد محاسبه خواهد شد.

ب. درمورد کتابهای چند جلدی یا دوره ای، چنانچه یک جلد از آن مفقود گردد و تهیه آن امکان پذیر نباشد، امانت گیرنده موظف است قیمت یک دوره کامل کتاب را با نرخ روز و یا ارز آزاد (کتب لاتین) پرداخت نماید.

۳٫ امانت گیرنده می بایست در اسرع وقت  نسبت به جبران خسارت به نحو مقتضی اقدام نماید و تا حصول نتیجه، کارت عضویت وی ضبط و از امانت گرفتن منابع  محروم خواهد بود.

 

تسویه حساب
  1. اعضا هیأت علمی در صورت بازنشستگی ، بازخرید ، مأموریت بیش از سه ماه، فرصت مطالعاتی یا انتقال به دانشگاه دیگر بایستی با کتابخانه واحد مربوطه تسویه حساب نمایند.
  2. دانشجویان هنگام فارغ التحصیلی، انتقال و یا مهمان شدن در سایر دانشگاه ها بایستی از کتابخانه واحد مربوطه فرم تسویه حساب دریافت نمایند.
  3. واحد آموزش دانشکده ها موظف است لیست دانشجویانی که به هر دلیل محروم از تحصیل یا اخراج شده اند را به کتابخانه اعلام تا کتابخانه نسبت به تسویه حساب با دانشجو اقدام نماید.

 

رعایت نظم در کتابخانه

بـه منظـور استفـاده هـرچـه بیشتـر از محیـط آرام کتابخانه و حفظ و حراست از اموال آن استفاده کنندگان موظف به رعایت موارد زیر می باشند:

  1. رعایت سکوت مطلق در محیط کتابخانه
  2. خودداری از خوردن، آشامیدن و استعمال دخانیات
  3. مطالعه بصورت انفرادی
  4. به همراه داشتن کارت عضویت کتابخانه و کارت شناسایی معتبر به هنگام ورود به کتابخانه
  5. استفاده از تلفن همراه در کتابخانه اکیدا ممنوع است
  6. رعایت شئونات و حجاب اسلامی

 

خروج غیر قانونی

هرگاه فردی بدون رعایت مقررات مربوط به امانت اقدام به خارج نمودن منابع از کتابخانه نماید بعنوان متخلف به کمیته انضباطی دانشگاه یا هیئت بدوی معرفی خواهد شد تا اقدامات لازم بعمل آید و تا تعیین تکلیف از سوی کمیته آن فرد از کلیه خدمات کتابخانه محروم خواهد شد.

 

تجهیزات:

کتابخانه دارای دو سایت مختص دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می باشد.

تعداد کامپیوتر های موجود در کتابخانه و سایت ۲۳ دستگاه می باشد.

پرینتر یک دستگاه

صندلی ۵۰ عدد

میز ۸ عدد

قفسه ۱۰۰ عدد

 

نیروی انسانی:

 

نام و نام خانوادگی سمت ایمیل
مریم دولتخواه مسئول کتابخانه Maryam.dolatkhah43@gmail.com
نرگس علیرضائی کتابدار sahar.alirezaee@gmail.com
زهرا اسکندری کتابدار Zahraeskandari2011@yahoo.com

 

اطلاعات تماس:

ساعت کاری کتابخانه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۵:۱۳-۸ می باشد.

شماره تماس کتابخانه: ۶۳۴۷۱۲۲۶-مستقیم

– ۶۶۵۵۱۶۵۸ داخلی(۲۲۶)

آدرس ایمیل کتابخانه: library@iums.ac.ir