دانشکده پرستاری و مامایی

 

تاریخچه

کتابخانه دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران با  ۴۶۷ متر مربع مساحت در ضلع شمالی ساختمان دانشکده پرستاری ومامایی واقع شده است. این کتابخانه دارای دو سالن مطالعه است. منابع اطلاعاتی موجود کتابخانه کتاب فارسی و لاتین، نشریه فارسی و لاتین، پایان نامه، سی دی آموزشی، کتاب الکترونیک و اسناد و مدارک است.

این کتابخانه در سال ۱۳۶۵ همزمان با ادغام ۸ موسسه آموزش عالی با هدف گردآوری منابع علمی و معتبر در زمینه پرستاری و مامایی و علوم وابسته آن و فراهم آوری خدمات متناسب با نیاز دانشجویان دانشکده تاسیس گردیده است. سیستم قفسه بندی کتب از نوع باز (دسترسی آزاد مراجعه کننده) است و کتاب­ها براساس رده بندی NLM , LC طبقه ­بندی شده­ اند.

اهداف و رسالت ها

کتابخانه دانشکده پرستاری و مامایی با استانداردسازی امکانات و خدمات خود و با ایجاد بستری مناسب برای کاربران و تمامی ذینفعان خود در جهت جلب رضایت آنان، در مسیر تعالی مستمر در ارائه خدمات کتابخانه‌ای گام برمی­دارد.

اهداف بلند مدت:
  • ارتقای مستمر خدمات و فعالیت‌های کتابخانه جهت دسترسی کاربران به منابع اطلاعاتی
  • بکارگیری فناوری­های نوین اطلاعاتی در ارائه خدمات کتابخانه‌ای
  • گسترش ارتباط و همکاری بین کتابخانه­ای به منظور تامین منابع و اطلاعات مورد نیاز کاربران
  • ایجاد امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای دسترسی به منابع اطلاعاتی کتابخانه
  • توسعه مستمر منابع اطلاعاتی دیجیتالی
  • ایجاد زیرساخت‌های لازم برای دسترسی به طیف وسیعی از منابع کتابخانه‌ای
  • تلاش در جهت بهبود و توسعه فضای فیزیکی کتابخانه و منطبق نمودن آن با استانداردهای کتابخانه‌های دانشگاهی
  • اطلاع رسانی و ارائه خدمات از طریق تلفن گویا، پیام کوتاه، وب سایت کتابخانه و کتابخانه دیجیتال
اهداف کوتاه مدت :
  • تامین منابع علمی مرتبط با رشته‌های تخصصی موجود در دانشکده بر مبنای شناسایی نیاز اطلاعاتی اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشکده
  • تهیه راهنماها و بروشورها به صورت چاپی و الکترونیکی به منظور آگاه نمودن کاربران از منابع و خدمات کتابخانه
  • بهبود وضعیت فرآیندهای انجام کار در کتابخانه
  • تهیه امکانات مورد نیاز و ایجاد فضای مناسب برای مطالعه و تحقیق کاربران
  • وجین دوره­ای کتاب‌ها و روزآمد نمودن منابع موجود در کتابخانه
  • تکمیل و روزآمد نمودن منابع و اطلاعات موجود در نرم افزار کتابخانه
  • بهره‌گیری از شیوه‌های مختلف در جهت شناساندن امکانات و خدمات کتابخانه به استفاده کنندگان
بیانیه رسالت:

کتابخانه دانشکده پرستاری و مامایی در راستای تجلی اهداف و برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایران  و دانشکده پرستاری و مامایی ماموریت دارد که :

-         به ارائه خدمات کتابخانه‌ای و اطلاع‌رسانی بپردازد.

-          نسبت به شناسایی و تامین نیازهای اطلاعاتی تمامی اعضای تحت پوشش خود اعم از اساتید، کارکنان و دانشجویان اقدام نماید.

-         از طریق توسعه و استانداردسازی خدمات و سرویس‌های موجود، بستر مناسب برای بهره‌گیری کاربران خود را از خدمات این کتابخانه فراهم آورد.

-         در ارتقای سطح آموزشی و پژوهشی دانشگاه و دانشکده تلاش نماید و در حد توان و امکانات خود برای تجلی اهداف آموزشی و پژوهشی دانشگاه و دانشکده برنامه‌ریزی نماید.

-         از طریق ارائه برنامه‌های همگام و هم راستا با اهداف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه و دانشکده، موجبات پیشرفت علمی، پژوهشی و فرهنگی تمامی کاربران خود را فراهم آورد.

بیانه ارزش‌ها:

کتابخانه دانشکده پرستاری و مامایی ارزش‌های زیر را با جدیت دنبال می‌کند:

-         حفظ ارزش‌های والای انسانی در ارائه خدمات به کاربران و تکریم کلیه مراجعه‌کنندگان به کتابخانه

-         رعایت آداب و اخلاق حرفه‌ای کتابداری در ارائه خدمت به کاربران

-         صرفه‌جویی در وقت کاربران و در اختیار قرار دادن بهترین خدمات با توجه به امکانات و توانمندی کتابخانه

فعالیت‌ها و خدمات کتابخانه
خدمات عمومی :
  • امانت  و رزرو کتاب
  • تهیه کپی از منابع  موجود درکتابخانه
  • آموزش نرم افزارEndnote به دانشجویان کارشناسی ارشد
  •  آموزش های کوتاه مدت به متقاضیان در بخش مرجع در زمینه استفاده از پایگاه­های اطلاعاتی در دسترس دانشگاه، پورتال کتابخانه مرکزی و کتابخانه­های تابعه
  • کتابخانه مجهز به اینترنت بی سیم است. دانشجویان می­توانند با استفاده از لپ تاپ شخصی خود و گرفتن رمز ورود از کتابداران از این امکان استفاده نمایند.
قوانین و مقررات
مقررات عمومی :
  • رعایت شئونات اسلامی در کتابخانه الزامی است.
  • رعایت سکوت در تمام قسمت­های کتابخانه الزامی است.
  • قبل از ورود به کتابخانه ، مراجعه کنندگان بایستی وسایل شخصی (کیف ، کتاب و ...) خود را در محل تعیین شده قرار دهند. بردن هر گونه وسایل شخصی به داخل مخزن کتاب ممنوع می­باشد.
  • مراجعه کنندگان بایستی از آوردن پول و اشیاء گرانبها به کتابخانه خودداری نمایند. بدیهی است کتابخانه هیچگونه مسئولیتی در صورت مفقود شدن آنها نخواهد داشت.
  • رعایت احترام به سایر مراجعین و کارمندان کتابخانه .
  • پرهیز از خوردن، آشامیدن و استعمال دخانیات در سالن­های کتابخانه.
  • حفظ نظم و پاکیزگی فضای کتابخانه .
********به منظور حفظ امنیت اموال تمامی قسمتهای کتابخانه مجهز به دوربین مدار بسته است.********
قوانین امانت منابع:

در قبال منابع امانت گرفته شده، تنها شخص امانت گیرنده پاسخگو بوده و موظف است منابع امانی را با دقت بررسی کرده و در صورت مشاهده هرگونه عیب و نقص، بلافاصله مراتب را به مسئول میز امانت اطلاع دهد. در غیر اینصورت ملزم به پرداخت خسارت تعیین شده از طرف کتابخانه می باشد. در سیستم امانت متمرکز از طریق پورتال نحوه امانت بشرح زیر می باشد:

نوع عضویت مجموع تعداد امانت کتاب کتابخانه مبدأ سایر کتابخانه ها تعداد روز امانت تمدید
اعضاء هیات علمی(دستیار، فلوشیپ و استاد) ۱۵ ۱۰ جلد ۵ جلد ۳۰ ۲
دانشجویان دکتری تخصصی / عمومی و کارشناسی ارشد / MPH ۸ ۵ جلد ۳ جلد ۱۵ ۱
دانشجویان کارشناسی ۶ ۳ جلد ۳ جلد ۱۰ ۱
کارمندان دانشگاه ۶ ۳ جلد ۳ جلد ۱۰ ۲

تبصره ۱- مدت‌ امانت‌ کتاب های‌ پرمراجعه‌ بنابه‌ تشخیص‌ سرپرست‌ بخش‌ امانت‌ و طبق‌ خط‌مشی‌ جاری‌ هر کتابخانه‌ ممکن‌ است ‌تقلیل‌ یابد.

تبصره‌ ۲- کتاب های‌ پر مراجعه‌ و یا تک‌ نسخه‌ای‌ بنا به‌ تشخیص‌ سرپرست‌ بخش‌ امانت‌ ممکن‌ است‌ در قفسه‌های‌ رزرو کتابخانه‌ قرار گیرد و فقط‌ در "تالار کتاب" از آن‌ استفاده‌ شود.

تبصره‌ ۳- کتاب ها فقط‌ به‌ مدت‌ ۴۸ ساعت‌ به‌ نام‌ مراجعه‌ کنندگان‌ رزرو می‌شود و پس‌ از انقضای‌ مدت‌ در اختیار متقاضی‌ بعدی ‌قرار خواهد گرفت‌.

تبصره‌ ۴- تمدید امانت‌ کتاب‌، در صورتی‌که‌ متقاضی‌ دیگری‌ نداشته‌ باشد، با مراجعه‌ شخص‌ امانت‌گیرنده‌ و ارائه‌ کتاب‌، یا از طریق تلفن، طبق‌مقررات‌ بلامانع‌ است‌.

ضوابط‌ مربوط‌ به‌ تأخیر در تحویل‌ منابع‌ امانت‌ گرفته‌ شده‌:

نکته: مسئولین کتابخانه هر واحد از دانشگاه می توانند برابر مقررات مربوطه آن مرکز نسبت به محاسبه جریمه دیرکرد کتاب اقدام نمایند.

مفقود و یا ناقص‌ شدن‌ کتاب ها:

الف‌) در صورتی‌ که‌ کتاب‌ به‌ امانت‌ گرفته‌ شده‌ مفقود و یا آسیب دیده باشد ، باید عین‌ کتاب‌ یا آخرین‌ چاپ‌ آن‌ حداکثر در طول‌ یک‌ ماه‌، تهیه‌ و تحویل‌ کتابخانه‌ شود. در صورتی‌ که‌ کتاب‌ نایاب‌ باشد و بهر دلیل‌امکان‌ تهیه‌ آن‌ وجود نداشته‌ باشد امانت‌گیرنده‌ موظف‌ به‌ جبران‌ خسارت‌  می‌باشد.

ب‌) هزینه خسارت منابع‌ به امانت رفته ، بنا به‌ تشخیص‌ مسئول کتابخانه از‌ ۲ تا ۵ برابر هزینه منبع و به قیمت‌ روز محاسبه خواهد شد.

ج‌) تا اتمام‌ اقدامات‌ یاد شده‌، خدمات‌ امانت‌ به‌ متقاضی‌ ارائه‌ نمی‌شود.

تبصره : این مقررات شامل منابع مرجع ، پایان نامه ها و نشریات ادواری نمی­ شود و این مواد فقط داخل کتابخانه قابل استفاده می­ باشند.

فایل های راهنما

جهت دریافت فایل راهنمای مورد نظر روی لینک‌های زیر کلیک کنید:

راهنمای اعتبار سنجی نشریات علمی

راهنمای بازیابی کتاب به انگلیسی

مدارک تسویه با کتابخانه

تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری

تعداد ۶ رایانه مخصوص دانشجویان کارشناسی ارشد

تعداد ۸ رایانه مخصوص دانشجویان کارشناسی

یک رایانه  مخصوص جستجوی فهرست کتابخانه

۷ رایانه مخصوص استفاده کارکنان کتابخانه

۲ عدد پرینتر معمولی و ۱ پرینتر رنگی

یک عدد دستگاه اسکنر

نیروی انسانی
مدیریت
سرکار خانم فاطمه قمری

سمت: رئیس کتابخانه

تلفن: ۰۲۱۴۳۶۵۱۱۰۱

پست الکترونیک: ghamari.f@kar.iums.ac.ir

بخش مرجع
سرکار خانم کبری عبدلی بیدهندی

سمت: کارشناس پژوهشی و بخش مرجع

تلفن: ۰۲۱۴۳۶۵۱۱۰۳

بخش فهرستنویسی و خدمات فنی
سرکار خانم سهیلا سادات سیدی

سمت: کتابدار بخش فهرست نویسی و سمعی و بصری

تلفن: ۰۲۱۴۳۶۵۱۱۰۲

بخش امانت
سرکار خانم سیما اکبر شریفی

سمت: کتابدار بخش امانت

تلفن: ۰۲۱۴۳۶۵۱۱۰۴

 

 

********************************************************************

جناب آقای آرمین اسکندری کیا

سمت: کتابدار بخش امانت

تلفن: ۰۲۱۴۳۶۵۱۱۰۵

 

 

********************************************************************

سرکار خانم طیبه اویسی راد

سمت:کتابدار بخش امانت

تلفن: ۰۲۱۴۳۶۵۱۱۰۴

بخش پایان نامه
سرکار خانم سمیه پور مرتضی

سمت:کارشناس بخش پایان نامه 

تلفن: ۰۲۱۴۳۶۵۱۱۰۶

روز و ساعات کاری کتابخانه

ساعات کار کتابخانه :  شنبه  تا چهارشنبه ۳۰/۷ تا ۱۷

ساعت کار تابستانی کتابخانه : شنبه تا چهارشنبه ۳۰/۷ تا ۱۵

تماس با کتابخانه

مرکز تلفن: ۴۳۶۵۱۰۰۰-۰۲۱

فکس: ۸۸۲۰۱۹۷۸

آدرس:

تهران، خیابان ولی عصر، بالاتر از میدان ونک، خیابان رشید یاسمی

کد پستی: ۱۹۹۶۷۱۳۸۸۳