اهداف و فعالیت‌ها

برنامه استراتژیک کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد ۱۳۹۶-۱۳۹۷

ظهور تحولات متعدد در عصر حاضر از جمله: مدیریت دانش محور، پیشتازی در فعالیت‌ها، توسعه فضای رقابتی وسیع و بی مرز در دسترسی سریع و آسان به منابع آموزشی، تغییر چرخه نیم عمر اطلاعات، یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده …. این ضرورت را اجتناب ناپذیر می‌سازد که در دیدگاه سنتی خود به آموزش و اطلاع رسانی تحول ایجاد کنیم. جوامعی که قادر به شناخت و مدیریت بهینه دانش باشند می‌توانند فرصت‌های نابی را برای خویشتن رقم بزنند.

در همین راستا، نقش کتابخانه‌ها به عنوان یکی از زیرساخت‌های جامعه اطلاعاتی و سیستم خود آموزی سواد اطلاعاتی پررنگ‌تر از گذشته شده است و دستیابی به جامعه اطلاعاتی فعال و موثر، بدون توجه به کتابخانه‌ها امکان پذیر نخواهد بود. اگر دانشگاه قرن ۲۱ و کتابخانه را پالایشگاه علم بدانیم پس دو هدف اصلی بایستی در نظر گرفته شود:

  1. ایجاد و ارتقا تفکر انتقادی کتابداران
  2. تلاش در ارتقا بهره وری، کارایی، توانایی ایده پردازی و نوآوری، تربیت نیروی انسانی کارآمد در راستای اهداف کلان دانشگاه

 

برنامه استراتژیک کتابخانه مرکزی دانشگاه
  • مدیریت اطلاعات و دانش تولید شده با یکپارچه سازی و بهره گیری از نظام مجموعه سازی٬ سازماندهی و دسترس پذیری موجودی دانش درکتابخانه‌های دانشگاه
    • مدیریت و نظارت بر فعالیت‌های کتابخانه
    • گسترش پوشش مجموعه و بسترسازی مناسب جهت دسترسی
    • یکپارچه سازی و ساماندهی منابع
    • بازنگری و برنامه ریزی
    • استاندارد سازی و بومی سازی فعالیت‌ها

فعالیت‌هایی که می‌توان در این خصوص انجام داد:

  • مدیریت و نظارت بر نرم افزار کتابخانه دیجیتال تحت وب دانشگاه
  • ارزیابی و نیازسنجی منابع پایگاه‌های اطلاعاتی با توجه به نیاز کاربران (ترجیحا سالانه)
  • برنامه ریزی درجهت غنی سازی مجموعه منابع کتابخانه مرکزی اعم از درسی (آموزشی، بورد…) و مکمل، و نیز بررسی و پشتیبانی کتابخانه‌های تابعه
  • یکپارچه‌ سازی و ساماندهی منابع (مکتوب و غیر مکتوب) نرم‌افزار جامع یکپارچه کتابخانه، مرکز اسناد و آرشیو دیجیتال آذرسا
  • ایجاد و ارتقاء سامانه E-book
  • ارتباط با اداره انتشارات دانشگاه جهت قرارگیری تمام متن کتب چاپ شده در پورتال کتابخانه
  • بازنگری اهداف و برنامه ها و فعالیت‌های کتابخانه در راستای اهداف راهبردی دانشگاه
  • تعامل با موسسات و سازمان‌های علمی پژوهشی در سطح ملی و منطقه‌ای

 

  • نهادینه سازی آموزش سواد اطلاعاتی باتکیه بر برنامه ارتقا سلامت از طریق آگاهی رسانی و آموزش و نیز پشتیبانی برنامه‌ها

فعالیت‌هایی که می‌توان در این خصوص انجام داد:

  • برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در سطوح مختلف برای کتابداران و اعضای هیات علمی و دانشجویان پژوهشگران و کارکنان
  • تعامل و همکاری با کمیته تحقیقات دانشجویی در برگزاری کارگاه‌های علمی/پژوهشی روزآمد سازی محتوا پورتال
  • همکاری فراگیر و مستمر با معاونت آموزشی (و به ویژه بخش آموزش مجازی) رویکرد توانمندسازی پژوهشگران و دانشگاه در حوزه علوم پزشکی
  • تهیه محتوای آموزشی، راهنما، بروشور و …
  • شناسایی و معرفی مقالات و محققان پراستناد و برتر دانشگاه در پایگاه‌های استنادی معتبر از طریق پورتال
  • خدمات مشاوره حضوری٬ تلفنی و از پست الکترونیک به اعضای هیات علمی، دانشجویان، پژوهشگران در خصوص مجلات معتبر ، نحوه چاپ مقاله ….

 

  • ارتقا مهارت و دانش کارشناسان کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه و توانمند سازی آنها

فعالیت‌هایی که می‌توان در این خصوص انجام داد:

  • آموزش و مشارکت کتابداران در طرح‌های پژوهشی و نیز شیوه جستجو و پژوهش (با بکارگیری شیوه‌های نوین)
  • ایجاد بستر برای اجرای حداکثر ۱ طرح در سال توسط هر گروه
  • تشویق کتابداران به انجام کارهای بنیادی در حوزه فعالیت خود و تبدیل آن به مقاله، کتاب… (صرفا تاکید بر ارائه مقاله نباشد)
  • اعزام کتابداران به دوره‌های ملی و منطقه‌ای (سالانه حداقل ۱ نفر)
  • توجه به بسترسازی برای خلاقیت و نوآوری کتابداران