سالن تحصیلات تکمیلی

مقدمه:

تولید علم اساس دانایی و دانایی اساس توانایی است. اعضای هیات علمی، نخبگان، پزشکان و اساتید دانشگاه‌ها نقش اساسی در انجام پژوهش، تولید علم، بالندگی و رشد دانشگاه ها و پیشرفت کشور دارند. بنابراین درک و توجه به نیازهای اطلاعاتی، آموزشی و پژوهشی آنها اهمیت فراوان دارد؛ همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز قبل از فراغت از تحصیل به گونه ای ژرف پا به عرصه پژوهش می­ گذارند و نقش گسترده­ ای در تولید علم و دانش بر عهده دارند. اهمیت و ویژگی ها و نقش این گروه و نقش و جایگاه کتابخانه به عنوان فراهم آورنده بستری برای تحقق شرایط مناسب در پیشبرد این اهداف، بخش ویژه ای را برای این گروه از کاربران فراهم نموده است.

بخش تحصیلات تکمیلی علاوه بر تامین آرامش، تسهیلات و شرایط و امکانات مورد نیاز برای پیشبرد امور مرتبط با مطالعه، آموزش و پژوهش کاربرانش را در محیطی آرام فراهم می نماید، محیطی که بستر تعامل و  فعـالیـت گسترده و مشارکت­ جویانه استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در آن تسهیل شده است.

فضای مناسب، سیستم‌های رایانه ای پیشرفته، نرم افزارهای کاربردی گوناگون و پرسنل متخصص امکان دسترسی آسان و فردی به سایت‌های علمی و پزشکی را برای کاربران مهیا ‌می‌سازند. همچنین امکان استفاده از کامپیوترهای شخصی بر اساس شبکه بی سیم  و شبکه محلی نیز جهت استفاده کاربران مهیا شده است.

پرسنل متخصص در این بخش آماده پاسخگویی به سوالات کاربران در زمینه سایت‌ها و پایگاه های اطلاعاتی علمی به ویژه در حیطه علوم پزشکی ‌می‌باشند. مطالعه و جستجوی منابع، خدمات کامپیوتری، اینترنت و پشتیبانی کاربران در بکارگیری فناوری‌های اطلاعاتی به منظور جستجو در منابع آموزشی، ارائه خدمات مرجع مجازی و خدمات علم سنجی از دیگر خدمات این بخش می باشد. کلیه کاربران از طریق پایانه‌های متصل به شبکه محلی و اینترنت به تمام بانک‌های اطلاعاتی و منابع موجود در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دسترسی دارند.

 اهداف و رسالت ها:
  • مشارکت در ارتقای جایگاه دانشگاه در سطح ملی، منطقه ای و جهانی در سطح کلان
  • ایجاد بستر مناسب برای رشد و بالندگی و ارتقاء جایگاه دانشگاه
  •  مشارکت در پیشبرد برنامه های پژوهشی دانشگاه
  •  همکاری در پیشبرد روند صحیح تحقیق و پژوهش و به عبارتی انجام پژوهشی واقعی، مفید و مؤثر
  •  پشتیبانی از اهداف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی از طریق تامین نیازهای اطلاعاتی کاربران
  • بکارگیری شیوه های نوین و تکنولوژی های پیشرفته اطلاعاتی در جهت ارائه خدمات اطلاعاتی و تخصصی بهینه به منظور اشاعه پویا و سریع تر اطلاعات و تامین نیازهای اطلاعاتی و بهره مندی بهینه از منابع
  • سازماندهی موثر منابع، افزایش دسترس پذیری و سهولت استفاده از آن در تولید دانش
  • گردآوری مجموعه ای غنی از منابع اطلاعاتی علمی- تخصصی و مرجع در راستای زمینه­ های فعالیت دانشگاه و ارتقای سطح کمی و کیفی آن در جهت پاسخ گویی هر چه بیشتر به نیاز کاربران
  • مشارکت در تولید علم و ارتقای سطح علمی و پژوهشی و توانمندی های اعضای هیات علمی و دانشجویان
  • ایجاد محیط علمی پویا جهت تبادل اطلاعات و تعامل مابین استاد و دانشجو
  • فراهم آوردن امکانات و تسهیلات فیزیکی کافی و مناسب برای استفاده از منابع در داخل کتابخانه و ارتقاء شاخص های وبومتریکس
  • شناخت نیازهای اطلاعاتی جامعه کتابخانه با توجه به برنامه­­ ها و رشته های آموزشی دانشگاه
فعالیت ها و خدمات:
خدمات مشاوره واطلاع رسانی:
  1. مشاوره و راهنمایی مراجعین در جهت جستجو و بازیابی در پایگاه های اطلاعاتی، منابع دیجیتال شامل کتاب، مجله، پایان نامه و نرم افزارها
  2. راهنمایی مراجعین برای استفاده از بخش های مختلف کتابخانه و قوانین و مقررات استفاده از آن
  3. راهنمایی مراجعین برای دریافت منابع مختلف اعم از کتب و مقالات و نیز دریافت منابع الکترونیک
  4. بررسی و اطلاع رسانی در مورد دسترسی به انواع منابع دیجیتال
  5. اطلاع رسانی آیین نامه ها، نامه ها و قوانین ابلاغ شده
  6. ارائه خدمات اطلاع‌رسانی و پاسخگویی به سؤالات پژوهشگران در زمینه‌های موردنیاز
  7. سرویس دهی پایگاه های اطلاعاتی و نشریات الکترونیکی معتبر علمی به صورت پیوسته
  8. راهنمایی و آموزش کاربران جهت استفاده از نرم افزار‌های کتابخانه ای
خدمات آموزشی:
  1. آموزش کارگاهی به گروه های مختلف کاربران کتابخانه، جهت استفاده از نرم افزار های کتابخانه ای، پورتال و منابع و پایگاه های اطلاعاتی
  2. آموزش به کتابداران و کارورزان رشته کتابداری و اطلاع رسانی
برگزاری کارگاه های آموزشی:

برگزاری کارگاه های آموزشی مورد نیاز جامعه پزشکی و دانشجویی یا کتابداران(در کتابخانه مرکزی، واحد های تابعه و به صورت آموزش مداوم پزشکی)

ارائه خدمات مرجع مجازی:

ارائه خدمات اختصاصی جستجو و بازیابی منابع و تحویل مدرک و اطلاع رسانی خدمات کتابخانه ای و انواع دسترسی به منابع اطلاعاتی و یا ارسال محتوای آموزشی

ارائه خدمات تحویل مدرک:

ارائه خدمات تحویل مدرک از طریق پست الکترونیک، پرینت، اسکن، ارائه فایل الکترونیک بر روی حافظه‌های جانبی به صورت حضوری و غیر حضوری

ارائه خدمات علم سنجی:
  1. استخراج شاخص های مختلف تحلیل مقالات، نویسندگان، مجلات و… از پایگاه های اطلاعاتی و
  2. مشاوره و راهنمایی پژوهشگران و اعضای هیات علمی در خصوص ارسال مقاله به نشریات
  3. مشاوره و راهنمایی پژوهشگران در جهت آگاهی از درجه علمی (ارائه شاخص‌های و ارائه نمودارها و تفاسیر موجود )
  4. مشاوره و راهنمایی مراجعین در جهت آگاهی از میزان اعتبار نشریات مربوطه و پایگاه‌ها
همکاری با مراکز تحقیقاتی :

همکاری در فعالیت های پژوهشی مطالعات مرور نظام مند به عنوان کتابدار

تهیه محتوای آموزشی:

تهیه راهنماها، ویدیوها، اسلایدها و بروشورهای آموزشی مورد نیاز جامعه هدف

قوانین، دستورالعمل و راهنما:

استفاده از سالن تحصیلات تکمیلی در تمامی شیفت های صبح و بعدازظهر و پنجشنبه و جمعه تنها برای رشته های وابسته به علوم سلامت در مقاطع ذیل امکان پذیر است:

اعضای هیأت علمی و اساتید، دستیاران پزشکی و متخصصین، فارغ التحصیلانِ علوم پایه پزشکی، دکتری تخصصی(PHD)، فارغ التحصیلانِ کارشناسی ارشد رشته های علوم پزشکی

*در حال حاضر دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و پزشکی عمومی مجاز به استفاده از سالن تحصیلات تکمیلی نمی باشند.

*کاربرانی که مجاز به استفاده از طبقه ۵ نمی باشند بعد از اتمام ساعت کاری سایر طبقات نیز  نمی توانند به سالن تحصیلات تکمیلی مراجعه نمایند.

  • ارائه کارت دانشجویی برای دانشجویان یا ارائه کارت عضویت برای سایر مراجعین و فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشکی و سلامت، جهت استفاده از سالن ضروری می باشد.
  • عضویت غیر دانشجویی تنها برای افرادی که در حوزه های علوم پزشکی و سلامت فعالیت دارند در مرحله اول مجاز می باشد.
  • لازم به ذکر است درخواست عضویت و انجام امور مربوطه برای گروه های ذکر شده، به منزله تأیید عضویت نبوده و نیازمند بررسی در کمیته تأیید عضویت ها و براساس نظر ریاست و معاونت کتابخانه و شرایط و ظرفیت سالن و اولویت ها می باشد.
  • مراجعین برای عضویت و تکمیل فرم مربوطه، به طبقه همکف، (جناب آقای صفایی) و برای تمدید عضویت به معاونت کتابخانه در طبقه اول مراجعه نمایند.
تجهیزات:

یک سالن و سه اتاق تفکیک شده (اعضای هیئت علمی-آقایان و بانوان)

۸ عدد رایانه All in One msi، ۴۲ عدد میز مطالعه یک طرفه، ۵عدد میز مطالعه دوطرفه، میز کامپیوتر دو طرفه ۲۶عدد، میز کنفرانس۶عدد، تعداد صندلی:۸۴عدد و تخته وایت برد: ۳ عدد، تعداد لاکر: ۱۵ عدد

  • سیستم ها مجهز به نرم افزارهای, Office spss , Endnote و آنتی ویروس می باشند.
نیروی انسانی:
سرکار خانم نجمه السادات نوربخش

سمت: کارشناس مسئول سالن تحصیلات تکمیلی

پست الکترونیک:  Nourbakhsh.n@iums.ac.ir

اطلاعات تماس:

تلفن:   ۰۲۱۸۶۷۰۵۵۰۱

آدرس:  تهران، بزرگراه همت، جنب برج میلاد، دانشگاه علوم پزشکی ایران، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، طبقه پنجم.