سالن چند منظوره

 فلوچارت طبقه ۴

 

مقدمه:

جستجو و بازیابی اطلاعات در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی از قدیم  هسته  اصلی مسئولیت‌های کتابخانه به شمار می‌رفته است. در گذشته جستجو از طریق برگه‌دان‌ها یا رجوع به کتاب‌های داخل قفسه انجام می‌شد اما امروزه به دنبال پیشرفت فناوری اطلاعات، شیوه جستجو و بازیابی اطلاعات مورد نیاز هم تغییر کرده است. در حال حاضر به جای استفاده از منابع سنتی، از تجهیزات پیشرفته الکترونیکی و در راس همه آنها رایانه و فناوری‌های وابسته به آن و اینترنت می‌باشد.

به منظور افزایش سرعت انتقال اطلاعات روزآمد، در کلیه کتابخانه‌ها بخشی به نام بخش اطلاع رسانی دایر است. در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکی ایران از زمان تاسیس در ساختمان‌های سابق  این خدمات در کنار خدمات مرجع و امانت ارائه می‌شد. از سال ۱۳۹۱ با انتقال کتابخانه به ساختمان جدید این خدمات بیشتر در سالن‌های ۴ و۳ ارائه می‌شود.

 

اهداف و رسالت:
  • ارتقای مستمر خدمات و فعالیت‌های بخش جهت بهبود دسترسی کاربران به منابع اطلاعاتی
  • بکارگیری فناوری‌های نوین اطلاعاتی در ارائه خدمات کتابخانه‌ای
  • بهبود امکانات سخت افزاری و نرم افزاری بخش
  • ارائه خدمات با کیفیت اشاعه گزینشی اطلاعات
  • ارائه خدمات آموزشی و مشاوره اطلاعاتی
  • تهیه راهنماها و بروشورهای آموزشی چاپی و الکترونیکی

 

فعالیت‌ها و خدمات:

از جمله فعالیت‌های مهم این بخش:

  • راهنمایی و آموزش کاربران جهت استفاده از پورتال و نرم افزارهای کتابخانه‌ای در یافتن منابع مورد نیاز
  • آموزش جستجو و بازیابی در پایگاه‌های اطلاعاتی، منابع دیجیتال شامل کتاب، مجله، پایان نامه و نرم افزارها
  • بررسی و اطلاع رسانی در مورد دسترسی به انواع منابع دیجیتال
  • ارائه خدمات تحویل مدرک از طریق پست الکترونیک، پرینت، اسکن، ارائه فایل الکترونیک روی محمل‌های اطلاعاتی (CD,USBوDVD)
  • تهیه راهنماهای آموزشی جستجو در بانک‌های اطلاعاتی و دسترسی از طریق VPN
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی

سالن دیجیتال ۴ از طریق تجهیزات پیشرفته الکترونیکی و روش‌های جدید، خدماتی به مراجعین ارائه می‌کند که آنها را می‌توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

  1. خدماتی که  به طور غیر مستقیم به مراجعه کننده مربوط می‌شود مانند:
  • تنظیم خط مشی و سیاست‌های داخلی بخش
  • تنظیم عملیات سفارش، خرید و نگهداری تجهیزات آن بخش
  • مطالعه و بررسی اطلاعات روزآمد به منظور ارائه آنها به مراجعین
  • تنظیم و بستن قراردادهایی با سایر مراکز اطلاع رسانی و یا شرکت‌های خصوصی اطلاعاتی به منظور توسعه خدمات (در صورت لزوم)
  • کنترل سیستم شبکه داخلی
  • تجزیه و تحلیل مکرر خدمات بخش
  1. خدماتی که به طور مستقیم و رو در رو به مراجعه کننده ارائه می‌شود مانند:
  • جستجوی پیوسته اطلاعات به منظور کمک به تحقیقات مراجعین
  • جستجو از طریق پایگاه‌های اطلاعاتی غیر پیوسته
  • آموزش و تعلیم استفاده کنندگان

 

قوانین، دستورالعمل و راهنما:

برای رزرو سالن طبقه ۴ جهت برگزاری کارگاه‌های آموزشی لطفا به موارد ذیل توجه نمایید:

  • رزرو و برگزاری هر گونه کارگاه منوط به ارائه نامه درخواست از طریق اتوماسیون و معرفی نماینده تام الاختیار جهت حضورتمام وقت به مدیریت کتابخانه مرکزی (سرکارخانم دکتر نعمتی) و دریافت پاسخ مساعد می‌باشد.
  • درخواست می‌بایست حداقل ۲ هفته قبل از تاریخ کارگاه ارائه گردد تا هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.
  • سالن فقط در روزهای اداری شنبه تا چهارشنبه ۸ لغایت ۱۵ قابل استفاده است.
  • تامین تجهیزات مرتبط با کار از جمله لپ تاپ ، پوینتر، مبدل، میکروفن و … بر عهده برگزار کننده کارگاه می‌باشد. پرده، پروژکتور جهت اتصال با لپ تاپ ارائه دهنده دراختیار شما قرار می‌گیرد.
  • در صورت نیاز به نصب برنامه نرم افزاری خاص روی سیستم‌ها، حتما حداقل ۲ هفته قبل از برگزاری، طی نامه‌ای درخواست خود را به همراه یک نسخه از نرم افزار مربوطه به مسئول سالن (سرکار خانم تمجید) و یا مسئول آموزش (سرکار خانم فرجی) ارائه نمایید. لازم به یاد آوری است که ذکر این موارد در نامه درخواست اولیه ضروری می‌باشد.
  • انجام هرگونه پذیرایی (شامل آب، چای، قهوه و …) روی میزها و در کنار سیستم‌ها ممنوع می‌باشد. (پذیرایی تنها در لابی ساختمان امکان پذیر می‌باشد.)
  • هماهنگی جهت پذیرایی و تامین خدمه بر عهده برگزار کننده است.
  • ثبت نام افراد و ارائه گواهی بر عهده برگزار کننده می‌باشد.
  • شکل ظاهری سالن قابل تغییر نمی‌باشد.
  • تهویه، سرمایش و گرمایش سالن قابل تغییر نیست.
  • سیستم‌ها جهت برگزاری برنامه هماهنگ شده آماده می‌شوند. لطفا از ایجاد تغییرات روی سیستم‌ها و باز کردن صفحات دیگر  یا برگزاری جلسات دیگر در زمان تعیین شده برای کارگاه خودداری نمایید.
  • تعداد افراد شرکت کننده باید حداقل ۲۵ نفر به بالا باشد و افراد فقط از سیستم‌های تعیین شده استفاده نمایند.
  • هرگونه تغییر در تاریخ یا ساعت برگزاری و تعداد افراد در زمان تعیین شده باید به اطلاع مسئولین کتابخانه برسد.
  • سالن مسئولیتی در قبال وسایل شرکت کنندگان ندارد.
  • مسئولیت تحویل تجهیزات طبقه ۴ پس از اتمام برگزاری جلسه و در حین آن بر عهده نماینده تام الاختیار معرفی شده از طرف واحد درخواست کننده می‌باشد.

 

مقررات سالن:
  • لطفا از جابه جا کردن موس و کیبرد سیستم‌ها خودداری نمائید.
  • برای استراحت و خوردن و آشامیدن از محل تعیین شده استفاده نمائید. هرگونه خوردن و آشامیدن روی میزها و کنار سیستم‌ها ممنوع می‌باشد.
  • برای استفاده از سیستم‌ها با مسئولین مربوطه هماهنگ نمائید.
  • استفاده از لاکرها فقط برای زمانی که در سالن حضور دارید امکان پذیر است. جهت دریافت کلید لاکر ارائه کارت دانشجویی ضروری است.
  • در استفاده از سالن و اینترنت رعایت اصول اخلاقی الزامی می‌باشد.

 

تجهیزات:

۵۷ رایانه، یک دستگاه پروژکتور سقفی، یک دستگاه پروژکتور پورتابل، پرده پروژکتور، تخته وایت برد، ۸۰ صندلی چرخدار اداری، ۴۴ میز رایانه‌ای، یک میز کنفرانس و ۶۹ لاکر.

 

نیروی انسانی:

سمیه تمجید

زهرا فرجی

 

اطلاعات تماس:

ساعت کاری سالن: شنبه تا چهارشنبه ۸-۱۵:۳۰

برای برقراری ارتباط با سالن با تلفن ۸۶۷۰۵۴۰۱  تماس حاصل نمایید.

کارشناس مسئول سالن: سمیه تمجید                                                              tamjid.s@iums.ac.ir

کارشناس مسئول آموزش: زهرا فرجی                                                               faraji.z@iums.ac.ir