بخش جستجوی منابع الکترونیک

مقدمه

جهان به سرعت به سوی مـدرنیزه شـدن پـیش مـی رود و عرصـه هـای کـاربرد فنـاوری اطلاعـات در جهـان معاصـر، بـا سرعت فزاینده ای در حال گسترش است. همانطور که شاهد آن هستیم کتابخانه ها نیز معاف از ایـن تغییـرات نیسـتند و هم اکنون در دوره تحولات عظیم به سر می برند که بازتاب این تغییرات را در کتابخانه های دانشگاهی مـی تـوان بـه وضـوح مشاهده کرد.

بخش جستجوی منابع الکترونیک با هدف پشتیبانی از محققین، دانش‌پژوهان، اعضای هیأت علمی و دانشجویان داخل و خارج دانشگاه با فراهم نمودن فن‌آوریهای نوین اطلاع‌رسانی، مسوولیت ارائه خدمات اطلاعاتی به صورت مکانیزه را عهده‌دار بوده و با استفاده از شبکه داخلی کتابخانه (اینترانت) وشبکه جهانی (اینترنت) براساس نیاز تخصصی جامعه استفاده کنندگان نسبت به ارائه آخرین داده‌های علمی و فنی موجود در جهان اقدام می‌نماید. این بخش در سال ۱۳۹۱ با عنوان “سالن دیجیتال” شروع به کار کرد.

اهداف و رسالت ها:
  • کمک به ارتقاء سطح کیفی آموزش و پژوهش در دانشگاه
  • تمرکز منابع اطلاعاتی و تسهیل دسترسی به آنها
  • تهیه و گسترش مجموعه منابع الکترونیکی
  • ارائه خدمات به جامعه پزشکی و پیراپزشکی کشور
  • سرویس دهی پایگاههای اطلاعاتی و نشریات الکترونیکی معتبر علمی به صورت پیوسته(online)
  • برگزاری کارگاههای آموزشی به منظور آموزش نحوه استفاده از بانکهای اطلاعاتی و آشنایی با امکانات موجود در کتابخانه
  • ارائه خدمات اطلاع‌رسانی و پاسخگویی به سؤالات پژوهشگران در زمینه‌های موردنیاز
فعالیتها و خدمات:
فعالیتهای این بخش به دو بخش اصلی تقسیم می شود:
  1. خدمات آموزشی و پژوهشی
  • توسعه و ارتقای برنامه­ های توانمندسازی دانشجویان، دستیاران و اعضای هیأت علمی با راهنمایی و آموزش استفاده از نرم افزار های کتابخانه ای، پورتال و پایگاه های اطلاعاتی در یافتن منابع مورد نیاز کاربران
  • ارائه خدمات اختصاصی جستجو و بازیابی منابع و تحویل مدرک برای اعضا ( شامل بازیابی و جستجوی مقالات هیات علمی و دانلود مقالات و Ebook، استخراج شاخص H و مشاوره انتخاب مجله مناسب) و ارسال از طریق ایمیل یا تحویل حضوری.
  • ارائه خدمات کامپیوتری، اینترنت و پشتیبانی کاربران در به کارگیری فناوری های اطلاعاتی به منـظور جسـتجو در منـابع و اطلاع رسانی در مورد دسترسی به انواع منابع دیجیتال
  • امکان استفاده از سیستم های کامپیوتری پیشرفته در محیطی آرام و ایجاد فضاهایی برای استفاده از لپ تاپ و تجهیزات شخصی
  1. خدمات اشاعه گزینشی اطلاعات الکترونیکی
  • نیاز سنجی : شناسایی اطلاعات مورد نیاز کاربران
  • انتخاب و گزینش مطالب مرتبط: پس از نیاز سنجی به انتخاب و گزینش مطالب مرتبط پرداخته و به عبارت دیگر شاخص نیاز با محتوای مدارک روز آمد مطابقت داده می شود. لازم است که برای این خدمات از پایگاههای اطلاعاتی مختلف استفاده گردد و این پایگاهها روز آمد شوند.
  • ارسال منابع اطلاعات از طریق ایمیل و شبکه های اجتماعی
قوانین ، دستورالعمل و راهنما:
  • در این بخش برای استفاده از پایگاههای اطلاعاتی پزشکی، وارد پورتال کتابخانه با آدرس http://lib.iums.ac.ir/ شده و به قسمت پایگاههای اطلاعاتی بروید .
  •  جابجا کردن موس ها و کیبوردها ممنوع می باشد.
  • از خاموش کردن سیستمها قبل از ساعت ۱۵ خودداری کنید.
  • از نصب نرم افزار بر روی سیستمها بدون اجازه مسئولین و بصورت غیر مجاز خودداری کنید.
  • مرور سایتها و صفحات غیر مجاز ممنوع می باشد.
  • از دانلود نرم افزارها، بازیهای کامپیوتری و فیلمهای غیر  آموزشی علمی خودداری کنید.
  • خوردن و آشامیدن پشت سیستمها و در فضای مطالعه و پژوهش ممنوع می باشد. لازم به ذکر است فضایی در سالن برای این امر در نظر گرفته شده است.
تجهیزات:

۳۲ میز دوطرفه، ۱۱ میز یک طرفه مخصوص کامپیوتر و لپ تاپ، ۵۰ عدد سیستم رایانه All in One، اینترنت Wifi،  ۲۱ کمد برای استفاده کاربران، ۵ میز مخصوص مطالعه، فضای مبله برای استراحت و صرف غذا.

*کلیه کاربران از طریق پایانه های متصل به شبکه محلی و اینترنت به تمام بانک های اطلاعاتی و منابع موجود در کتابخانه مرکزی دسترسی دارند.

نیروی انسانی:
سرکار خانم محبوبه کمالی   

سمت: کارشناس مسئول مرجع مجازی

پست الکترونیک: kamali.m@iums.ac.ir

 

اطلاعات تماس:

تلفن: ۰۲۱۸۶۷۰۵۳۰۱

آدرس: تهران، بزرگراه همت، جنب برج میلاد، دانشگاه علوم پزشکی ایران، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، طبقه سوم.